2010-08-18

The Soul Stirrers: How Far Am I From Canaan? (1952)

Jag vet att det blir mycket Sam Cooke på den här bloggen och mer kommer det att bli. Jag kommer visserligen att bredda betydligt med tiden, men jag känner att Soul Stirrers under Sam Cooke-eran verkligen är “Gospel 101”. Och How Far Am I From Canaan? är deras allra, allra bästa låt!

Egentligen är det två låtar i en. Första halvan är den vackraste och mest rörande ballad Sam Cooke någonsin sjungit in. Inte ett öga är torrt när han sjunger universellt och längtansfullt om att “there I’ll rest my heavy burden”. Efter musikhistoriens snyggaste tempoväxling får vi en intensiv, soul-clapping, holy hollering gospelstänkare där änglar sjunger, lyckans klockor ringer och sångaren återförenas med avlidna släktingar i ett himmelskt lyckorus.

Det är en fulländad låt som kombinerar alla gospelhistoriens finaste ingredienser på ett ypperligt sätt. Och det är en låt som jag vill ska spelas på min begravning.

“…’til all doubts and fears, Lord, subside…”

Tags: , , ,

Leave a Reply

